You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

МИСТЕЦТВО СПІЛКУВАННЯ

Сьогодні з різних приводів різні люди і спільноти обговорюють важливість «комунікаційних навичок», а простіше – мистецтва спілкування. Чому ж ця базова, елементарна й основна навичка, за всіх часів необхідна для співіснування з іншими людьми, і сьогодні залишається об'єктом вивчення та дискусій? Ще Аристотель справедливо зазначив, що «людина – істота соціальна», але сьогодні з багатьох причин, головні з яких – велика кількість інформації та варіантів вибору, спілкування між людьми стає дедалі більш складним мистецтвом. Тим часом основні аспекти успішного спілкування для людей є такими:

• Слухайте, не роблячи висновків. Правильно слухати – ключ до успіху спілкування. Зробіть висновки після того, як Ви вислухали співрозмовника та переконалися, що зрозуміли все сказане.

• Слухайте охоче погодитися з думкою співрозмовника. Немає гарантії, що ви обов'язково з ним погодитеся, але не варто виключати цю можливість.

• Слухайте, не замислюючись про те, що будете казати у відповідь. Не поспішайте з відповіддю: спочатку обміркуйте її.

• Не намагайтеся постійно доводити свою правоту. Бути правим – не самоціль. Якщо ви прагнете завжди мати рацію - ви не можете чути, а відповідно і спілкуватися, оскільки заздалегідь споруджуєте бар'єр для нормального сприйняття співрозмовника.

• Якщо Ви замислилися під час розмови – не соромтеся попросити співрозмовника повторити сказане. Це може статися з кожним, але тим не менш, намагайтеся уважно слухати.

• Повторюйте почуте своїми словами та запитуйте співрозмовника, чи правильно Ви зрозуміли.

• Прислухайтеся до себе. Виберіть спокійний момент і зверніть увагу на те, що ви говорите і відчуваєте самі. Наприклад, чи не напружуєтеся Ви, чуючи ті чи інші думки? – адже свою власну мову тіла також можна і потрібно розуміти та інтерпретувати.

• Відповідайте чесно, але в разі потреби враховуйте почуття співрозмовника. Будьте ввічливими, шанобливими та щирими.

• Зрозумійте і погодьтеся, що більшість явищ не належать до чорної або білої області, а знаходяться в певних сірих областях. Не заперечуйте наявність сірого кольору.

Будьте природними та довірливими. Не кажіть того, чого не маєте на увазі. Не обіцяйте того, чого не зможете виконати. Здійснюйте всі висловлені наміри.

А ось – 5 головних правил ефективного спілкування, визнаних у всьому світі:

1. Розумійте, що ви хочете сказати. Спілкуючись з іншою людиною, важливо подумати, перш ніж щось сказати. Намагайтеся використовувати добрі слова, але не віддаляйтеся від теми розмови. Говоріть тоді, і тільки тоді, коли від вас цього чекають. Ніколи не втручайтеся у розмову інших людей: як мінімум, це культурно. Говорячи загальні слова, що не несуть інформації, Ви розписуєтеся в тому, що не до кінця розумієте про що йдеться в розмові, або не володієте інформацією про предмет такої розмови. Всі ці помилки ведуть до того, що Ви створюєте свій негативний образ в очах (читай - в умах) співрозмовників, а тому краще - більше і уважніше слухати.

2. Уважно стежте за перебігом розмови. Якщо Ви маєте намір висловити свої погляди та думку щодо предмета розмови – Вам слід уважно слухати свого співрозмовника. В іншому випадку, коли прийде Ваша черга говорити, Ви ризикуєте повторити слова або думку співрозмовника і, як мінімум, опинитися в дурнуватій ситуації. Будьте уважними, і це допоможе Вам краще зрозуміти суть питання, що обговорюється і, відповідно, краще і переконливіше викласти свою думку.

 

3. Висловлюйтеся конкретно. Говорячи про що-небудь, висловлюйтеся точно і конкретно. Не намагайтеся вдаватися в деталі кожного предмета розмови: і тема розмови і Ви ризикуєте набриднути співрозмовнику. Щоб цього не сталося – говоріть змістовно, висловлюйте лише оригінальні думки, які несуть корисну інформацію для співрозмовника. І вже тим більше не варто «для більшої переконливості» підвищувати голос і/або вживати розумні слова та складні терміни. Поясніть якомога простіше: це не просто достатньо, це саме те, що потрібно. Це найважливіша порада, але вона ж і найскладніша для виконання.

4. Слухайте уважно. Вміння слухати – не менш важливий елемент мистецтва спілкування. Ми вже зазначали, що не можна вважати правим лише себе. Адже так не буває, щоб інші ЗАВЖДИ були неправі. А значить, викладайте свої аргументи та факти з упевненістю, але не намагайтеся подати їх так, ніби сказане Вами – єдина незаперечна істина. Сумніваючись і слухаючи думки інших людей, Ви самі стаєте кращими.

5. Дивіться у вічі співрозмовнику. Щоб сказане Вами залишало належне враження, намагайтеся зустрічатися поглядом зі своїм співрозмовником. Не дивлячись співрозмовнику у вічі, Ви, по-перше, створюєте враження, що говорите нещиро чи неправдиво, а по-друге – Ви не бачите реакції співрозмовника, отже, не контролюєте ситуацію.