МИСТЕЦТВО СПІЛКУВАННЯ
Сьогодні з різних приводів різні люди і спільноти обговорюють важливість «комунікаційних навичок», а простіше – мистецтва спілкування. Чому ж ця базова, елементарна й основна навичка, за всіх часів необхідна для співіснування з іншими людьми, і сьогодні залишається об'єктом вивчення та дискусій? Ще Аристотель справедливо зазначив, що «людина – істота соціальна», але сьогодні з багатьох причин, головні з яких – велика кількість інформації та варіантів вибору, спілкування між людьми стає дедалі більш складним мистецтвом. Тим часом основні аспекти успішного спілкування для людей є такими:
• Слухайте, не роблячи висновків. Правильно слухати – ключ до успіху спілкування. Зробіть висновки після того, як Ви вислухали співрозмовника та переконалися, що зрозуміли все сказане.
• Слухайте охоче погодитися з думкою співрозмовника. Немає гарантії, що ви обов'язково з ним погодитеся, але не варто виключати цю можливість.
• Слухайте, не замислюючись про те, що будете казати у відповідь. Не поспішайте з відповіддю: спочатку обміркуйте її.
• Не намагайтеся постійно доводити свою правоту. Бути правим – не самоціль. Якщо ви прагнете завжди мати рацію - ви не можете чути, а відповідно і спілкуватися, оскільки заздалегідь споруджуєте бар'єр для нормального сприйняття співрозмовника.
• Якщо Ви замислилися під час розмови – не соромтеся попросити співрозмовника повторити сказане. Це може статися з кожним, але тим не менш, намагайтеся уважно слухати.
• Повторюйте почуте своїми словами та запитуйте співрозмовника, чи правильно Ви зрозуміли.
• Прислухайтеся до себе. Виберіть спокійний момент і зверніть увагу на те, що ви говорите і відчуваєте самі. Наприклад, чи не напружуєтеся Ви, чуючи ті чи інші думки? – адже свою власну мову тіла також можна і потрібно розуміти та інтерпретувати.
• Відповідайте чесно, але в разі потреби враховуйте почуття співрозмовника. Будьте ввічливими, шанобливими та щирими.
• Зрозумійте і погодьтеся, що більшість явищ не належать до чорної або білої області, а знаходяться в певних сірих областях. Не заперечуйте наявність сірого кольору.
• Будьте природними та довірливими. Не кажіть того, чого не маєте на увазі. Не обіцяйте того, чого не зможете виконати. Здійснюйте всі висловлені наміри.
А ось – 5 головних правил ефективного спілкування, визнаних у всьому світі:
1. Розумійте, що ви хочете сказати. Спілкуючись з іншою людиною, важливо подумати, перш ніж щось сказати. Намагайтеся використовувати добрі слова, але не віддаляйтеся від теми розмови. Говоріть тоді, і тільки тоді, коли від вас цього чекають. Ніколи не втручайтеся у розмову інших людей: як мінімум, це культурно. Говорячи загальні слова, що не несуть інформації, Ви розписуєтеся в тому, що не до кінця розумієте про що йдеться в розмові, або не володієте інформацією про предмет такої розмови. Всі ці помилки ведуть до того, що Ви створюєте свій негативний образ в очах (читай - в умах) співрозмовників, а тому краще - більше і уважніше слухати.
2. Уважно стежте за перебігом розмови. Якщо Ви маєте намір висловити свої погляди та думку щодо предмета розмови – Вам слід уважно слухати свого співрозмовника. В іншому випадку, коли прийде Ваша черга говорити, Ви ризикуєте повторити слова або думку співрозмовника і, як мінімум, опинитися в дурнуватій ситуації. Будьте уважними, і це допоможе Вам краще зрозуміти суть питання, що обговорюється і, відповідно, краще і переконливіше викласти свою думку.
3. Висловлюйтеся конкретно. Говорячи про що-небудь, висловлюйтеся точно і конкретно. Не намагайтеся вдаватися в деталі кожного предмета розмови: і тема розмови і Ви ризикуєте набриднути співрозмовнику. Щоб цього не сталося – говоріть змістовно, висловлюйте лише оригінальні думки, які несуть корисну інформацію для співрозмовника. І вже тим більше не варто «для більшої переконливості» підвищувати голос і/або вживати розумні слова та складні терміни. Поясніть якомога простіше: це не просто достатньо, це саме те, що потрібно. Це найважливіша порада, але вона ж і найскладніша для виконання.
4. Слухайте уважно. Вміння слухати – не менш важливий елемент мистецтва спілкування. Ми вже зазначали, що не можна вважати правим лише себе. Адже так не буває, щоб інші ЗАВЖДИ були неправі. А значить, викладайте свої аргументи та факти з упевненістю, але не намагайтеся подати їх так, ніби сказане Вами – єдина незаперечна істина. Сумніваючись і слухаючи думки інших людей, Ви самі стаєте кращими.
5. Дивіться у вічі співрозмовнику. Щоб сказане Вами залишало належне враження, намагайтеся зустрічатися поглядом зі своїм співрозмовником. Не дивлячись співрозмовнику у вічі, Ви, по-перше, створюєте враження, що говорите нещиро чи неправдиво, а по-друге – Ви не бачите реакції співрозмовника, отже, не контролюєте ситуацію.